Mobily
Mobily
 
Kampaň - Google, dlužíš nám! - se právě rozjíždí / Pixabay

Dobrá zpráva pro majitele iPhonů: Google prý dluží každému z nich 22 tisíc Kč, žaloba padla zatím v Anglii

Petr Hájek  /  24. května 2018  /  14:19
Nám všem dobře známý nadnárodní vyhledávací gigant si opět podle všeho pěkně nadrobil. Tentokrát jej hodlají klepnout přes prsty v Anglii, kde se proti němu chystá masová žaloba kvůli tomu, že zde potichu sledoval velmi osobní detaily milionů lidí.

Google si z Apple iPhonů zúčastněných osob vytahoval všechna data, včetně těch velmi osobních: jaké je u konkrétní osoby její fyzické i mentální zdraví, jakou má politickou orientaci, sexuální orientaci a sexuální zájmy atd.

A pak podle toho rozděloval dané lidi do jednotlivých kategorií, aby je potěšil reklamou, co nejlépe namířenou právě na ně. Firma z města Mountain View už byla kolektivně obžalována pěknou řádkou místních lidí, co se sdružili pod heslem „Google, dlužíš nám!" (Google, You Owe Us), kterou vede bývalý ředitel „Which?" Richard Lloyd.

Odhaduje se, že bylo takto postiženo více než 4 miliony uživatelů lokálních iPhonů. „Google, dlužíš nám!" doufá v celkovou kompenzaci aspoň 29 miliard Kč (1 miliarda GBP). Ale ideální stav pro ně pochopitelně bude, když uspějí s kompenzacemi kompletními (to je totiž o poznání slibnější sumička – neuvěřitelných 94 miliard GBP). Když vše projde, tak to bude až 22 tisíc Kč na jednoho uživatele.

První slyšení v této věci se chystá v Londýně na další pondělí. Postižení jsou ale optimisté, Richar Lloyd tedy je rozhodně: „Věřím tomu, že to, co firma Google udělala, je proti dobrým mravům a zákonu. Jejich akce ovlivnily miliony lidí u nás v Anglii, proto budeme usilovat o to, aby za ně zaplatili postiženým."

Google má ale také své zbraně (přece jen, není to firma, co by se musela spokojit s právníky třetí třídy) a hodlá vše vyhrát díky faktu, že v podobných informacích je sice člověk rozdělen do nějakých skupin kvůli reklamě, ale nedá se zpátky nijak konkrétněji identifikovat. Lidí typu „milovník fotbalu" nebo „znalec současných trendů" je bezpochyby v Anglii mnoho. Uvidíme, zda se podle úspěchu či neúspěchu v Anglii přidají další země, třeba i Česká republika.

Zavřít reklamu