Doprava
Doprava
Takto láme zvukovou bariéru americká stíhačka, uvidíme, jak si povede čínská novinka / Pixabay

Čína staví hypersonický tryskový motor, který umožní doletět kamkoliv na světě do 2 hodin

Petr Sýkora  /  02. prosince 2020  /  17:40
V aerodynamickém tunelu byl úspěšně otestován čínský hypersonický tryskový motor, který umožní létat až 16násobnou rychlostí zvuku. Prototyp se nazývá Soramjet a pokud tento motor bude někdy nainstalován do komerčních letadel, bylo by možné cestovat do kterékoli části světa za méně než dvě hodiny.

Vědci z Pekingu, kteří projekt vedli, tvrdí, že tento motor lze použít k pohonu letadel, která vzlétnou z tradiční dráhy, dostanou se třeba i na oběžnou dráhu a přistanou na letišti po opětovném vstupu do atmosféry naší planety.

Pokud by se takové hypersonické motory vůbec daly vyrobit, mohly by být použity i jako devastující vojenské zbraně. Zkoušky v tunelu v Pekingu byly prováděny až na Mach 9, tedy až devětkrát vyšší než rychlost zvuku. Rychlost zvuku je 1235 km/h. Experiment byl úspěšný a motor pracoval stabilně.

Vědci odhalili revoluční technologii ve vědeckém článku publikovaném Jiang Zonglinem, profesorem na Čínské akademii věd. Úspěch na Mach 9 byl umožněn použitím jiného přístupu k formě hypersonických proudových motorů, známých jako scramjets (Supersonic-Combusting Ramjet). Tyto nadzvukové spalovací náporové motory se liší od tradičních proudových motorů na současných letadlech a nemají žádné pohyblivé části. Místo toho používají svoji vysokou rychlost ke stlačování vzduchu před sebou, což spaluje palivo a vytváří pohon. 

Tyto motory, které jsou stále ve fázi testování, však mají zásadní chybu, která jim brání překonat Mach 7. Spoléhání se na stlačování vzduchu před motorem a jeho používání znamená nevyhnutelné rázové vlny, které by plameny uhasily a motor by vypnul. Scramjets jsou založeny na teorii, kterou původně navrhl inženýr Richard Morrison v roce 1980. Ten uvedl, že rázové vlny mohou být použity k zapálení paliva, a to nejen k eliminaci problému u scramjet motorů, ale také jeho proměnění v pozitivum. 

Podle zprávy nový motor sestává z jednostupňového přívodu vzduchu, který směruje vzduch do spalovací komory, kde zapaluje palubní vodíkové palivo. Profesor Jiang vedl tým odborníků, kteří se pustili do stavby stroje, který tuto techniku ​​používá od nuly. 

Nakonec se to povedlo a na rozdíl od scramjetů nový typ motoru dokázal fungovat až na Mach 9. Na Zemi ale zatím není žádná laboratoř schopná testovat hypotézu fungování na Mach 16. 

Zavřít reklamu